همزمان با سالگرد شهادت شهید دهقان؛

یادواره شهدای طلبه مدافع حرم در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد

۰۳ آبان ۱۳۹۶ | ۰۰:۰۰ کد : ۳۵۲۸۲ اخبار
تعداد بازدید:۹۶۳
به مناسبت سالگرد شهادت طلبه شهید محمدرضا دهقان روز چهارشنبه سوم آبان ماه ۱۳۹۶ در مدرسه عالی شهید مطهری واقع در میدان بهارستان برگزار شد.
یادواره شهدای طلبه مدافع حرم در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد

   این مراسم با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حاجی علی اکبری و مداحی میثم مطیعی در روز چهارشنبه سوم آبان ماه 1396 از نماز مغرب و عشا مصادف با شام شهادت حضرت رقیه (س) برگزار شد.

   شهید «محمد دهقان امیری» از جوانان دهه هفتادی مدافع حرم حضرت زینب(س) بود که داوطلبانه به سوریه اعزام شد و سرانجام در درگیری با تروریست‌های تکفیری (21 آذر ماه 1394) در حلب سوریه به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید بزرگوار در امامزاده علی اکبر چیذر به خاک سپرده شده است.

در این مراسم آقای دکتر محمد روشن معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم تحقیقات و فناوری به ایراد سخنرانی پرداختند ، متن سخنرانی به شرح ذیل است؛

 

بسم الله الرحمن الرحیم

عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت شما کسانی که در دومین سال فقدان شهید عزیز، جناب دکتر قربان نیا که هنوز فقدانش را به گونهای که باید، در بین خودمان احساس نکردیم و هر چه زمان میگذرد، فقدان او و امثال او را بیشتر حس خواهیم کرد، حضور دارید.

در طلیعه اراضی، هنگام سفر به دانشگاه مفید، وقتی با مقام عالی وزارت، جناب آقای دکتر سید ضیاءالدین هاشمی در خصوص این سفر صحبت کردم، ایشان هم این نمایندگی را دادند که من شهادت این استاد را خدمت خانواده محترمشان و خانواده علمی او در دانشگاه مفید عرض تبریک و تسلیت داشته باشم.

باید یادی هم کرد از موسس و بنیان گذار این دانشگاه حضرت آیت الله موسوی اردبیلی که در آخرین دیداری که شش ماه قبل از رحلتشان محضر ایشان داشتیم، که جناب آقای رهایی و بعضی از دوستان نیز تشریف داشتند، هنگامی که انتظاراتشان از وزارت علوم تحقیقات و فناوری را بیان فرمودند، ما هم به عنوان مطالبه وزارت علوم و دانشگاهیان از حوزویان، نکتهای عرض کردیم و برای اینکه بحثی شده باشد، گفتم که، حضرت آقا ما هم مشکلاتی داریم. البته منظور، مشکلات سیاسی نبود، مشکلاتی بود که در واقع حوزویان میبایست زیرساختهای فقهی آنرا آماده کنند. به ذهنم رسید که توثیق و ترحین دانشی که تولید میشود، یکی از مشکلات شرکت های دانش بنیان است، چرا که شرکت های دانش بنیان ما وقتی برای دریافت وامی به بانک ها مراجعه میکنند، گفته میشود که اسناد و اموال غیر منقول و یا ضمانت نامههای بانکی خود را بیاورید تا وام تعلق گرفته و بتوانند تولید کنند و یا کارخانه و آزمایشگاه احداث کنند.

آیا این ها قابل ترحین و توثیق هست و چطور است؟

ایشان بدون هیچ سابقه قبلی شروع کردند به پاسخ دادن و از آنجا که ایشان این اواخر مقداری مشکلات جسمی داشتند، اما حضور ذهن، تسلط و فهم قضیه برای ما بسیار جالب بود.

به هر شکل وظیفه خود میدانم، به عنوان کسی که در دستگاه وزارتخانه حضور دارم و همچنین به عنوان یک معلم و در محضر جناب دکتر آقای نجفی اَبرندآبادی و آقای دکترضیایی بیگدلی و دوستان که افتخار همکاری البته در دانشگاه شهید بهشتی را دارم، از این صدقه جاریه، که الحمدالله نعمت و برکاتش همچنان به حوضه دانش واصل میشود، تقدیر و تشکر نمایم.

همکار سابق، مرحوم دکتر ناصر قربان نیا که در برخی از کنفرانسهای علمی که به عنوان داور علمی یا دبیر علمی ایشان را درک کردند .

شهادت مرحوم دکتر ناصر قربان نیا در اوج مظلومیت صورت گرفت. به هر شکل یک بار معنوی خاصی وجود داشت و همچنین جریانی که در آن به شهادت رسیدند یعنی حج الی الله، به نوبه خود زیبا و قابل وصف بود.

 در این میان فقدان اندیشمندانی که بتوانند دو حوضه فقه و حقوق را به خوبی تلفیق کرده و پس از آن، نظراتی بدیع و سازنده در عرصه علمی تقدیم کنند، قابل تأمل است. شهید قربان نیا همانطور که دوستان فرمودند، افتخارات زیادی داشتند و جزو اولینها بوده است. اولین فرد فلان دوره، اولین فرد فارغ التحصیل رتبه یک و اولینهای زیادی از نظر علمی دارد، ولی آن چیزی که از نظر من شخصیت ایشان را از برخی دیگر متمایز میکند، بحث عقلگرایی ایشان بود؛ ایشان ایمان به این داشت که عقل هم منبع استنباط است و فقط در کلاس درس این را نمیگفت و همین اتکاء به عقل، باعث شده بود اجتهادی مستمر، بهروز و نوین را داشته باشد و با حفظ  مبانی بتواند نوآوریهای خیلی خوبی داشته باشد.

آنچه که در بازپژوهی حقوق زنان انجام دادند، اگرچه متاسفانه با توجه به جریانی که ایجاد شد، بهره برداری نشد و اکنون هم بهره برداری نمیشود و حتی گاهی علیرقم همه آن یافتهها، هنوز هم در خصوص این که آیا پدرخوانده میتواند با فرزند خوانده ازدواج کند بحث میشود. البته فقط این مطلب از یافتههای این پژوهش نیست و برخی از بزرگان حاضر در جلسه وقتی لایحه حمایت خانواده در سال 87 به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود، به یاد دارند که کنفرانسی در دانشگاه شهید بهشتی برای بررسی این لایحه برگزار کردیم و جالب بود که مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با ما قراردادی منعقد کرد که مقالات تولید شده دراین کنفرانس در اختیارشان قراربگیرد تا در شماره 18 مجله فصلنامه خانوادهپژوهی چاپ شود. جالب این بود که هر آنچه غیر از یافتههای این کنفرانس بود،  در لایحه گنجاندند. گویا عمدی در کار بود که به عنوان مثال بگویند، بروید تحقیق کنید تا ببینیم شما چه می گویید و در مقابل خلاف همه آنها را بنویسند.

البته من اینهایی که عرض میکنم به عنوان یک معلم است و نه از باب سمت، چرا که من یک معلم دانشگاه هستم و به زودی به دانشگاه بر میگردم و این نظرات شخصی می باشد و مسئولت آن نیز با خودم است و اما اینکه چرا مرحوم شهید قرباننیا برجسته میشود، چون از حوزه اخلاق و جنبههای حقوق بشری، فلسفه مجازات و همه اینها را از حوزه زنان وارد میشود، البته خیلی دوست داشتم فرصت داشتم تا عمقیتر راجب مشی حقوقی و فقهی ایشان بگویم، ولی یکی از عوارض این کار کردنها این است که این فرصتها کمتر به دست میآید.

در مطالعاتی که روی آثار ایشان داشتم بحث زنان و حق تصدی مناصب عمومی بود. ایشان در ارائه این مقاله، در ابتدا میگوید «انسانُ» این هم یک موجود است. که اگر انسانُ حق التکلیف یکسان و علی السوا؟ بایستی بر هم بار شود و سپس بررسی میکنند اگر  اِنَّ اَکرمکم عندالله اتقاکم،  در واقع معطوف به جنسیت نیست و معطوف به انسان بودن است. به هر روی فرمایشاتی که ایشان دارند و عرایضی که من میتوانم به آن اضافه کنم این است که وقتی قرآن از زعامت یک زن بر یک جامعه سخن میگوید، آنها را تقبیح نمیکند و بابت زعامت یک زن آن را تقبیح میکند از این باب که شما چیزی را میپرستید که آن خدا نیست.

و اِلّا و لهُ البیان، اگر غیر این هم فکر میکرد، باید بیان میکرد و میگفت که چرا بلقیس حاکم است؟ ولی اصلا معترض این نمیشوند و حضرت اقدس الهی میگویند که خوب حالا این اشکالش در این است که مثلا خورشید پرست است. البته دیگرانی در لبنان چنین فرمایشی را داشتند، اما وقتی مقاله ایشان را دیدم، ملاحظه کردم که قدم به قدم جای پای خودش را محکم کرده و بعد میگوید من، البته این از محدودیت های تحقیق است؛ اما میگوید «من»، «من» این را می بینم، یعنی باز هم احتیاط میکند، میگوید من هر آنچه که گشتم و گشتم هیچ منعی نمی بینم.

به هر شکل خطوات الهی علی السوا است و حکم علی التبع و حکم علی الفتح ؛ اگر شما میخواهید کسی را از دایره شمول خارج کنید باید دلیل بیاورید، اینکه همه افراد در یک شمول عمومی هستند این دلیل نمی خواهد و فرزند زمان خویش بودن هم یکی از ویژگیهای مرحوم دکتر قرباننیا است.

بحث های حقوق بشری زیبایی که دارند و همچنین حقوق بشردوستانه،که در حوزه من نیست و فکر نمیکنم عرایضی داشته باشم، همچنین نکات بسیار زیبایی که در نوشته های ایشان آمده است. امروز سخت به جسارت علمی همراه با  تواضع ایشان و عمق اطلاعات حقوقیشان نیازمندیم و میتوان گفت یکی دیگر از ویژگیهایی که در ایشان مشاهده کردم این بود که مقاله را برای مقاله نمیخواستند. در این خصوص چون همه شما دانشگاهی هستید، استحضار دارید که این آئیننامه ها و روشهای ارتقایی که به تقلید از دیگران ایجاد کردیم آفتی شده و الان هم ماندهایم که چه کنیم، لذا لایحه مقابله با تقلب در تولید آثار علمی به مجلس شورای اسلامی ارایه می‌کنیم و بعد هم جزء افتخاراتمان ثبت می کنیم، حتی از افتخارات خود بنده هم این است که در زمانی معاونت  حقوقی امور مجلس، بالاخره یک چنین قانونی وضع شد. اما چرا باید چنین وضعیتی ایجاد شود که بعد به دنبال قانون مقابله با این کارها باشیم. چرا که ما بعضی از امور را متوقف بر امری کردیم که شاید خیلی ضرورت نداشت، مردم مشغول کارشان بودند و مشی علمی خود را پیش می‌بردند. اساتید در دانشگاه‌ها اتاق‌های خود را معبد خود می‌دانستند و می‌دانند، اما کاری کردیم که خدایی نکرده گاهی اوقات با یک گرفتاری‌هایی از سمت و سوی برخی از دانشجویان و یا همکاران مواجه می‌شویم.

در جایی ایراد می‌کردند که چرا فردی را برای وزارت علوم انتخاب نمی‌کنند، بسیاری از این افراد که جزو دانش‌آموختگان و از اعضای هیئت علمی دانشگاه های ما هستند. از بین شما کسی نبود که وزیر علوم بشود؟ من در پاسخ به این ایراد گفتم که از افراد بسیار هستند، انتخاب مشکل است. دانشگاه‌ها و هر اتاقی در آن، به واقع مقر عقابی است و در انتخاب بین این‌ها مانده‌اند، نه از نداشتن، به هر روی امیدوارم این اتفاق مبارک هم به زودی رخ دهد.

مجدداً فقدان این فقیه سعید را تسلیت عرض میکنم، امیدوارم قبل از آن که بر فراغش گریسته و  ماتمی بر پا کنیم، دوستان و دانشجویان تلاش کنند تا مشی علمی ایشان را درک کرده و به ایشان تعفی کنند و ان شاءالله بتوانیم با عقل گرایی بیشتر، پاسخ هایی متغن به آنچه که بعضی‌ها فکر میکنند پاسخی ندارد، ارائه کنیم .

اعتقاد وثیق دارم که اسلام دینی است که ((و لا رطب و لا یابس الا فی کتاب مبین)) اما باید غواص درخور داشته باشد. اگر غواص درخور داشت، همچون دکتر قربان نیا، قطعاً  هیچ پرسشی را بی پاسخ نخواهیم گذاشت. البته به ایشان بسنده نخواهیم کرد و امیدواریم دانشگاهیان و حوزویانی داشته باشیم که بتوانند کار را بیشتر از ایشان جلو ببرند، و این امید، امید خوبی هست. اما قبل از هر چیز به هر شکل مشی ایشان را زنده کنیم . و مثل ایام محرم که یک سره بر زخم‌های امام حسین (ع) مردم را می‌گریانیم، ولی بر ایده و عقیده و آرمان او کمتر توجه میکنیم، عمل نکنیم.

و صلی الله علیه و آله محمد

 

 

 

کلید واژه ها: یادواره شهدای طلبه مدافع حرم در مدرسه عالی شهید مطهری شهدای مدافع حرم سخنرانی دکتر محمد روشن یادواره طلبه مدافع حرم