معاون وزیر علوم: ایران رتبه دوم تولید علم را در بین کشورهای عدم تعهد دارد

۱۱ مهر ۱۳۹۴ | ۰۹:۲۸ کد : ۲۱۰۱ اخبار
تعداد بازدید:۲۱۷
محمد روشن روز پنج شنبه در نشست شورای اداری خمین افزود: این رتبه مربوط به سالهای 2014 و 2015 است و امیدواریم با حمایت دولت تدبیر و امید سال آینده به رتبه اول ارتقا پیدا کند.وی اظهارکرد: بر اساس اعلام م...
 معاون وزیر علوم: ایران رتبه دوم تولید علم را در بین کشورهای عدم تعهد دارد
محمد روشن روز پنج شنبه در نشست شورای اداری خمین افزود: این رتبه مربوط به سالهای 2014 و 2015 است و امیدواریم با حمایت دولت تدبیر و امید سال آینده به رتبه اول ارتقا پیدا کند.
وی اظهارکرد: بر اساس اعلام موسسه های بین المللی، ایران در سال 2012 رتبه 17، در سال 2013 رتبه 18 و در سال 2014 و 2015 رتبه 16 علمی جهان را کسب کرده است.
وی بیان کرد: این جایگاهها نشان می دهد رشد علمی ایران یک پله ای و دو پله ای است و این اتفاق مبارکی است و از رشد متوازنی برخوردار است.
وی با بیان اینکه دانشگاهها و مراکز علمی ما پایگاه احزاب سیاسی نیستند، افزود: مراکز علمی کشور محل نقد، نوآوری و نظریه پردازی است و هر کس آزاد است در کرسی آزاد اندیشی نظر خود را اعلام کند، اما ارائه نظر، اندیشه و نقد بایستی با رعایت خطوط قرمز و احترام به مقدسات و ملیت باشد.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری از کرسی آزاد اندیشی و نقد حمایت کرده اند، گفت: آموزش جز و حقوق اساسی آحاد انسانها است و اولین معلم ذات اقدس الهی است و علم بر اساس ذات خود مطلوب است و هیچ کس نمی تواند ادعا کند علم بد است.
روشن اضافه کرد: در برنامه توسعه ششم، آموزش استاندارد و رسیدن به سرانه استاندارد هدفگذاری شده د و بر این اساس این برنامه از رشد علمی غیر منطقی مراکز علمی جلوگیری می شود.
وی بیان کرد: طرح آمایش سرزمین آموزشی عالی نهایی شده و درشورای عالی فرهنگی تصویب می شود و در صورت تصویب در مجلس شورای اسلامی نیز مطرح می شود که با اجرای آن خلاءهای آموزشی در کشور پر می شود .
روشن گفت: هرم جمعیت کشور در حال حاضر به گونه ای است که که برخی مراکز صندلی خالی بسیاری دارند، باید صندلی های خالی دانشگاههای پر شود و با دادن مجوز برای افزایش رشته های جدید خلاء ها پر نمی شود.
نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بزرگان علم و دانش در کشور ما بایستی دارای احترام باشند و نباید به آنها بی احترامی کرد که در این صورت جامعه به سمت انحراف می رود .
محمد ابراهیم رضایی افزود: هزینه در بخش علم سرمایه گذاری ماندگار است و اثرات عمیقی می گذارد چرا که یک شخصیت علمی ممکن است منجی جامعه شود، همانگونه که امام خمینی(ره) باعث تغییر مسیر تاریخ شد و دنیا را دچار تحولات اساسی کرد.
وی افزود: متاسفانه در حال حاضر به جایگاه علم اهمیت لازم داده نمی شود و به ویژه انگیزه وعلاقه تحصیلات عالی در پسران کاهش یافته است .
فرماندار خمین نیز گفت: بسترهای لازم برای توسعه و ارتقای علمی شهرستان خمین فراهم است و تلاش می شود این شهرستان از شاخص های علمی بر اساس مبانی دینی و ارزشی برخوردار شود .
سید مهدی ساداتی افزود : شهرستان خمین با دارا بودن 12 مرکز آموزش عالی در مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا با 10 هزار دانشجو از جایگاه ویژه ای در استان و کشور برخوردار است.
وی بیان کرد: برخورداری مراکز آموزش عالی از هیات علمی بومی و اساتید لایق و مجرب و برگزاری کرسی های آزاد اندیشی موجب شده این شهرستان به یکی از شهرستاهای دانشگاهی در استان تبدیل شود .
ساداتی گفت: با وجود همه محدودیت های منابع انسانی، در شهرستان خمین مدرسه دو شیفته وجود ندارد و شورای آموزش و پرورش برای هفتمین سال متوالی رتبه اول را در استان مرکزی کسب کرد.
در این نشست روسای دانشگاه های پیام نور، آزاد اسلامی و دانشکده علوم پزشکی شهرستان خمین مشکلات مراکز علمی در سطح شهرستان را مطرح کردند.